רכשתם דירה מקבלן? השינוי בהצמדה למדד תשומות הבניה שיקל עליכם כבר ממש כאן!

השבוע אושרה בכנסת הרפורמה לשינוי בשיטת ההצמדה למדד תשומות הבניה. לא שזה אומר שזה כבר הולך להיכנס לפועל. אך זה נמצא בשלבים מתקדמים. אבל לפני שאנו ממשיכים הלאה כדאי שנסביר בכלל מהי הרפורמה הזו. 

מהי הרפורמה למדד תשומות הבניה?

ח"כ אלכס קושניר מקדם בימים אלו רפורמה חדשה למדד תשומות הבניה. במסגרת הרפורמה יערך שינוי במקום שכל מחיר דירה יוצמד למדד תשומות הבניה רק חלק ממחיר דירה יוצמד. אלכס קושניר טוען שההצמדה של כל מחיר דירה למדד תשומות הבניה לא הוגנת והיא סחטנות של היזמים כלפי רוכשי הדירות בפרויקטים. קושניר מעוניין שהסכום שיוצמד למדד יכלול רק את עלויות הבניה ולא את מרכיב הקרקע. רוב הסכום של מחיר דירה נסוב על הקרקע ולכן יש להצמיד רק 5,500 ש"ח לכל מ"ר בדירה שזה עלויות הבניה.

מה הקשר של עלות הקרקע למדד תשומות הבניה?

זה בדיוק העניין. אין קשר. ולכן, לא הגיוני שכל מחיר דירה יוצמד למדד תשומות הבניה. במחיר דירה כלול גם רכיב הקרקע והוא החלק הארי. אין שום סיבה שמחיר הקרקע יהיה מוצמד למדד תשומות הבניה. המטרה של ההצמדה למדד תשומות הבניה היא להגן על היזם. היזם הרי מוכר את הדירות לפני שהם בנויות לכן הוא לא יכול לקבוע מחיר סופי אלא הסיכום הוא שאם עלויות הבניה יהיו גבוהות יותר מן המתוכנן כי אם מדד תשומות הבניה יעלה, הרוכשים ישלמו את הפער כי התשלומים שלהם צמודים למדד תשומות הבניה. אך בשביל זה לא כל מחיר דירה צריך להיות מוצמד למדד אלא רק המחיר של עלויות הבניה. 

מה קרה עכשיו שהחליטו לבצע שינוי?

בתקופה האחרונה מדד תשומות הבניה מזנק מחודש לחודש. ואם עד עכשיו התשלומים בגלל ההצמדה היו נסבלים כעת המצב הפך לקטסטרופה. אנשים משלמים עשרות מאות אלפי שקלים יותר על הדירות שלהם בעקבות ההצמדה למדד. לכן, עכשיו קלטו שאם יש כאן משהו בלתי הוגן בהצמדה במשך שנים עכשיו הזמן לתקן את העניין.

 

כרגע התקנה עדיין לא נחקקה, היא בשלבי תכנון והיא אמורה להיות בהמשך ולהפוך לדבר שבשגרה. עד שזה יקרה יקח זמן. 

מה אומרים הקבלנים על הרפורמה המתוכננת?

הקבלנים טוענים שזה ממש לא נכון לא לחשב את עלויות הקרקע במדד תשומות הבניה. נכון שאת הקרקע כבר רכשנו וגם אם המחיר שלה עולה אנחנו לא סופגים את זה. אך יש הרבה הוצאות אחרות של הקרקע המושפעות מהעלייה במדד תשומות הבניה כמו מס השבחה, עלויות פיתוח, היתרי בניה והיטלים שונים.

איך השינוי ישפיע על המשכנתא?

אם באמת הרפורמה תצא לפועל יפתרו הרבה מאוד בעיות. קשה מאוד לזוג לגייס עשרות אלפי ושקלים נוספים בכל תשלום בגלל הצמדה למדד. עד עכשיו ניסו להגדיל את המשכנתא וכו' כעת אם השינוי אכן יצא לפועל הפערים במחירים לא יהיו כאלו גבוהים.

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: