מה זה שמאות מוקדמת ובשביל מה צריך אותה?

כאשר לוקחים משכנתא, הבנק מממן לכם אחוזים מערך הדירה. כדי לקבוע מה ערך הדירה שלכם שולח הבנק שמאי מטעמו (אגב, אתם צריכים לממן אותו) שיקבע מהו ערך דירה ולפי זה הוא נותן את המשכנתא. 

אם השמאי קבע כי ערך הדירה נמוך ממחיר הדירה אתם בבעיה כי תצטרכו להשיג עוד כסף להון העצמי. לפעמים אין אפשרות להשיג את הכסף החוזה ואנשים נאלצים להפר חוזה מה שעולה להם כמה עשרות אלפי שקלים.

הפתרון למקרים האלו הוא שמאות מוקדמת.

בכתבה הבאה נבין מהי שמאות מוקדמת? ובשביל מה צריך אותה?

מה קורה כאשר שמאי מעריך דירה יותר נמוך מהמחיר?

כאשר קונים דירה הבנק נותן אחוזי מימון לפי ערך דירה שקבע השמאי. לעיתים שמאי קובע את ערך דירה יותר נמוך ממה שקניתם אותה ואם הסתמכתם על אחוזי מימון של 75% אתם בבעיה כמו שנראה בדוגמא הבאה:

נניח שקניתם דירה ב 1,200,000 ש"ח והבנק נותן לכם 75% מימון. 75% מימון לפי 1,200,000 ש"ח זהו סכום של 900,000 ש"ח ולכם נשאר להביא 300,000 ש"ח. תארו לעצמכם שהשמאי מגיע ואומר שהדירה לא שווה 1,200,000 ש"ח אלא 1,100,000 ש"ח. הבנק יתן לכם רק 825,000 ש"ח מאיפה תשיגו עכשיו את 75,000 ש"ח החסרים? אם לא תצליחו להשיג 75,000 ש"ח (ויתכן שזה יקרה) תאלצו להפר את החוזה מה שיעלה לכם כמה עשרות אלפי שקלים מיותרים וירחיק את החלום שלכם לרכישת דירה.

גם אם אחוז המימון שהסתמכתם עליו מראש הוא פחות מ 75% מימון עדיין ברגע שהשמאי מוריד את ערך דירה ואתם נשארים עם אותו הון עצמי, אחוזי המימון שלכם עולים. מה שייקר את ריביות המשכנתא. 

המצב הזה אם לא מגיעים אליו מוכנים מראש, בכלל לא נעים, הוא עלול לסבך אתכם. לכן, צריך לראות למנוע את זה מראש וזאת על ידי שמאות מוקדמת.

מה זה שמאות מוקדמת?

במקום לחכות עם השמאי למתי שהבנק ידרוש מכם לשלם לו זמנו אותו קודם, וודאו כמובן שהבנק שבו אתם מעוניינים לקחת משכנתא סומך עליו ותביאו אותו לערוך שמאות בדירה עוד לפני חתימת החוזה. אם תערכו שמאות מוקדמת, תוכלו לדעת בוודאות מה הסכום שהבנק יביא לכם למשכנתא ללא הפתעות. גם אם השמאי מעריך את הדירה פחות מהמחיר שלה תוכלו להתארגן מראש ולבדוק איך אתם מסתדרים עם זה והכי הרבה לא תרכשו בסוף את הדירה. העיקר שלא תתקעו עם חוזה חתום שאתם לא יכולים לעמוד בו.

מה עוד תרוויחו אם תעשו שמאות מוקדמת?

אם תביאו שמאי לפני רכישת דירה והוא ינקוב בסכום יותר נמוך ממה שאתם משלמים תוכלו להתמקח עם בעל דירה שיוריד לכם את המחיר. יש לכם הוכחה מהשמאי שהמחיר שהוא דורש יקר לתנאי השוק ואין שום סיבה שתשלמו את המחיר הזה. כאשר לוקחים שמאי לפני חתימת החוזה אתם יכולים להיות רגועים שהמחיר ששילמתם על הדירה הוא מחיר הוגן ולא סחטו אותכם.

האם תמיד הבנק קובע את המשכנתא לפי הערכת השמאי?

לא, ממש לא הבנק קובע את גובה המשכנתא על פי ערך דירה על פי השמאי או על פי מחיר דירה – הנמוך מבין השתיים. אם הדירה שמצאתם היא מחיר מציאה הבנק לא יתן לכם להרוויח ועל אף שהשמאי יעריך את הדירה יותר מהמחיר ששילמתם עליה. הפעם הבנק יקבע את אחוז המימון על פי המחיר שרשום בחוזה.

לפי מה השמאי מעריך את שווי הדירה?

השמאי בודק את מספר החדרים, מספר המ"ר, מצב דירה האם היא משופצת ועד כמה היא מושקעת. השמאי גם מעריך את שווי הדירה לפי מחירי הדירות בסביבה, מראה הבניין, קומה, שכנים ועוד.

בגדול שמאות מקרקעין זה מקצוע בפני עצמו ויש מה ללמוד.

מחפשים דירה במודיעין? אנחנו כאן בשבילכם!

חברת המפתח למשכנתאות מודיעין מזמינה אתכם להכיר את הצוות שלה. אנחנו עושים הכל למען הלקוחות שלכם, שלא תשלמו שקל מיותר ובעיקר שתצליחו להגשים את חלום הבית שלכם בקלות וברוגע.

אם הליווי שלנו, זה אפשרי!

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, הקליקו!, לא תתחרטו 🙂

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: